Van maandag t/m vrijdag
Dagelijks van 09:00 tot 18:00
Bel gerust! (070) 204 20 30
Een responsive design houdt in dat de website zo is opgebouwd dat alle content zoals afbeeldingen, teksten, video’s, etc. optimaal worden getoond op diverse schermformaten. Bijvoorbeeld op een desktop wordt de website in zijn volledige breedte getoond, maar wanneer de zelfde website op een smartphone wordt geopend past de website zich grafisch aan zodat de inhoud optimaal wordt getoond op een kleiner scherm.

Kortom, met een responsive website design is het niet nodig om meerdere websites te ontwikkelen die zorgen dat het er grafisch gelikt uitziet op mobiel en tablet. Niettemin zijn er andere belangrijke redenen om een website responsive te maken.

responsive-design

Mobiel gebruik blijft stijgen

Het mobiel internetgebruik stijgt ieder jaar in Nederland. Desondanks zijn er veel bedrijven die hun websitebezoekers nog niet een optimale online beleving bieden middels een responsive website. Misschien kunnen de volgende statistieken hen prikkelen.

  • In 2013 maakt 70% van de 12- tot 17-jarigen gebruik van mobiel internet.
  • Meer dan 20% van de Google-zoekopdrachten worden nu uitgevoerd op een mobiel apparaat.
  • In 2014 zijn de verwachtingen dat internet op mobiel meer wordt gebruikt dan op desktop.
  • Van de 4 miljard mobiele telefoons in de wereld, zijn er 1.08 miljard smartphones.

Google houdt van responsive design

We weten allemaal dat Google een belangrijke speler is in de zoekmachine wereld. Google heeft dan ook wereldwijd het grootste marktaandeel met 67%. In Nederland is dit zelfs 93%. Alweer een tijd terug in 2012 heeft Pierre Farr (Google Webmasters trend analist) duidelijke richtlijnen en aanbevelingen gedaan voor mobiele zoekmachine optimalisatie (SEO). Lang verhaal kort, Google beveelt responsive design aan wanneer dit mogelijk is. En met Google’s reusachtige marktaandeel kan je dit advies moeilijk links laten liggen.

Maar waarom houdt Google van responsive design?
Om mee te beginnen is het voor Google efficiënter om één website te indexeren met één website adres. Wanneer een bedrijf een mobiele website en een desktop website heeft, hebben deze vaak een ander website adres. Bijvoorbeeld www.dailycms.com en m.dailycms.com. Dit forceert Google om meerdere versies van één website te indexeren.

Een bijkomend nadeel van een mobiele website is het delen van links. Stel je voor dat een bezoeker een mobiele pagina deelt met behulp van social media. Deze bezoeker deelt dan de volgende link: m.dailycms.com/artikelen/responsivedesign. Vervolgens wordt deze link door een ander persoon geopend op desktop met een mooi groot scherm die minimaal wordt benut. Het resultaat? Een online ervaring die stukken beter kan, wat mogelijk resulteert in een gebruiker die gelijk weg klikt.

Aansluitend hierop stuiten we gelijk op het belangrijkste punt waarom Google van responsive houdt. Het zorgt voor een betere online ervaring van de gebruiker. Niets is zo belangrijk voor Google om een bezoeker die van hun zoekmachine gebruik maakt naar een zo kwalitatief mogelijke website door te linken. Google geeft dan ook strafpunten op vindbaarheid in hun zoekmachine wanneer de website technisch slecht op orde is. Dit geldt tevens voor zowel mobiel als desktop. Om hier een idee van te krijgen kan dit getest worden via Google PageSpeed Insights.

Kan leiden tot hogere conversies

Naast de eerder genoemde voordelen zoals vindbaarheid en het bieden van een goede online ervaring kan een responsive design leiden tot meer conversie. Hoe? Als een website op mobiel minder optimaal functioneert kost het de bezoeker meer tijd en moeite om bijvoorbeeld een formulier in te vullen of laat staan een orderproces te doorlopen. Wanneer deze functies binnen een website geoptimaliseerd zijn voor mobiel wordt de drempel zo laag mogelijk gemaakt om te komen tot conversie.

Betere gebruikerservaring

Eerder hebben we dit onderwerp al kort toegelicht. Responsive design geeft gebruikers een betere ervaring. Gebruikers hoeven niet te klooien op hun mobiele scherm door teksten en afbeeldingen in en uit te zoomen om ze fatsoenlijk te kunnen bekijken. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om een website te bekijken en navigeren.

Om het effect van een optimale mobiel ervaring te onderbouwen hebben we nog een paar mooie statistieken van “Think with Google“.

  • 61% van de mobiele gebruikers die gefrustreerd raken door het bekijken van de website of niet direct de inhoud kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn verlaten de website.
  • Echter, wanneer een gebruiker een positieve ervaring heeft via mobiel is er 67% meer kans dat die persoon over gaat tot conversie.
  • Bovendien heeft 48% van de gebruikers aan Google gemeld dat wanneer een website slecht of niet werkt op mobiel ze het gevoel hebben dat het bedrijf niet geeft om hun zaak.

Makkelijker in beheer

Om toch nog even terug te blikken op het zoekmachine optimalisatie verhaal. Wanneer je zowel een desktop als mobiele versie van de website hebt en focust op vindbaarheid heb je twee aparte zoekmachine optimalisatie campagnes nodig. Het zou een stuk eenvoudiger zijn qua beheer om één campagne en één website te onderhouden. Wat mogelijk nog belangrijker is, responive design is kostenefficiënt.

Wanneer is een responsive design interessant voor mij?

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om online te zoeken en aankopen te doen. Maar het laten ontwikkelen van een website die geoptimaliseerd is voor mobiel kan een kostenpost zijn. Wanneer kan je het beste investeren in zoiets?

Als we het bieden van een prettige online ervaring aan de bezoeker even links laten liggen kan je het beste kijken naar het aantal bezoekers op desktop, mobiel en tablet. Wanneer er veel bezoekers zijn die de website bekijken via mobiel of tablet is het interessant om verder te kijken naar het bouncepercentage (is het percentage bezoeken van één pagina) en de gemiddelde bezoekersduur. Wanneer het bouncepercentage hoog is en de bezoekersduur kort is het zeker de moeite waard om een website met een responsive design te overwegen. Deze informatie is te achterhalen wanneer de website een webanalyse tool bevat zoalsGoogle Analytics.

Bron: www.dailycms.com