Meest complete SEO uitleg op het web!


Wie aan de slag gaat met marketing, begint vaak bij het vormgeven van SEO. Zorgen voor goede vindbaarheid online is de basis van succes. Dit geldt zeker ook wanneer naar de lange termijn gekeken wordt. Het is de ideale manier om meer bezoekers naar je website te trekken. Zonder dat je daarvoor hoeft te adverteren. Dit is dan ook precies de reden waarom zoekmachine optimalisatie zo belangrijk is. Op deze plek leer je alles wat hiermee te maken heeft. Zo kan ook jij zorgen dat jouw website goed scoort in zoekmachines als Google.

Wat is SEO (Search Engine Optimization)

Wat is SEO nou eigenlijk? In de eerste plaats is het belangrijk om uit te leggen wat SEO precies is. Het staat als afkorting voor Search Engine Optimization. Ook wel in het Nederlands zoekmachine optimalisatie genoemd. Wanneer je op het gebied van marketing met deze techniek bezig bent, dan is het doel om de hoeveelheid verkeer die via een zoekmachine naar een website geleid wordt te vergroten. Het doel moet zelfs zijn om de hoeveelheid verkeer te maximaliseren. Dit is te bereiken door optimaal te scoren op zoektermen die voor jou van belang zijn. Daarvoor zijn een aantal stappen van belang om te zetten.

Beginnen bij de website

Om goed te scoren in de zoekmachines, moet je beginnen bij je eigen website. Zoekmachine optimalisatie van een website betekent dat je deze relevant maakt voor mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Je zorgt dus dat jij aansluit op wat er in zoekmachines gezocht wordt. In veel gevallen wordt dan gedacht aan Google, maar het kan bijvoorbeeld ook om Bing en een aantal kleinere zoekmachines gaan. Al heeft de eerste natuurlijk wel veruit het grootste marktaandeel en is het vooral belangrijk daar goed op aan te sluiten met jouw website.

Marktaandelen zoekmachines van 2019

Hieronder tref je een duidelijk overzicht van gebruik van zoekmachines in Nederland en heel Europa. Wat overduidelijk is dat we in Nederland bijna alleen Google gebruiken. Vandaar dat het vanzelfsprekend is dat we in Nederland over Google spreken wanneer het gaat om zoekmachine.

In Nederland

NederlandDesktopSmartphoneTablet
Google92,4%98,5%97,2%
Bing4,7%0,3%0,5%
Yahoo!1,1%0,5%0,5%

In Europa

EuropaDesktopSmartphoneTablet
Google89,6%97,3%94,6%
Bing4,1%0,4%2,7%
Yahoo!1,6%0,5%1,2%
Yandex3,16%1,36%0,70%

SEO marketing = onderdeel van zoekmachine marketing

SEO marketing kan je zien als één van de twee poten van SEM. SEM staat voor zoekmachine marketing. De andere poot is SEA. Dit is zoekmachine adverteren. Het verschil tussen beide vormen is dat bij SEA betaald moet worden om hoog in de resultaten terecht te komen. Met SEO marketing pak je alles aan wat je zelf kunt aanpakken op je website. Op die manier kom je op een natuurlijke manier hoog in de resultaten. Het voordeel is dat het gratis is, maar het zal wel meer werk kosten. Het is belangrijk om SEO (Search Engine Optimization) en SEA ( Search Engine Advertising) niet door elkaar te halen.

Voordelen van hoger in Google

Het is belangrijk om direct ook nog een ander voordeel van SEO te benoemen. Het is namelijk zo dat je niet alleen werkt aan de vindbaarheid als doel op zich. Om dit te bereiken is het namelijk ook van belang dat je werkt aan de gebruikservaring van jouw website. Dat betekent dus ook dat je je bezoekers meer gaat bieden door zoekmachine optimalisatie. Wanneer zij op jouw website komen zullen ze gemakkelijker kunnen vinden wat voor hen relevant is en kunnen ze veel simpeler navigeren. Dit zijn belangrijke pluspunten die soms onderschat worden.

De zoekmachine (Google) leren begrijpen

Omdat je de website gaat optimaliseren voor zoekmachines, is het dus ook belangrijk om te begrijpen hoe de machines werken. Doordat je zelf waarschijnlijk ook regelmatig gebruikmaakt van bijvoorbeeld Google, weet je dit natuurlijk al in grote mate. Je stelt een vraag en de machine zoekt een selectie aan websites hierbij die een passend antwoord kunnen bieden. Dat betekent dus ook dat de zoekmachine een overzicht moet hebben van wat elke zoekmachine afzonderlijk te bieden heeft. Op die manier zijn de vragen en de resultaten goed aan elkaar te koppelen op een snelle manier.

De techniek achter de resultaten: Google crawlers

Zonder het verhaal te technisch te maken is het ook goed om te weten hoe de zoekmachines dit doen. Ze gebruiken daarvoor zogenaamde crawlers. Dit is een manier om websites snel te lezen. Zo kunnen zij de pagina’s indexeren. Aan de hand van een aantal voorwaarden die zijn opgenomen in een algoritme is dan te bepalen welke website het meest relevant is. Gevolgd door de op één na meest relevante en zo verder. SEO is dus ook een manier om jouw website in de ogen van de crawlers het meest relevant te maken voor een betreffende vraag. Om je een beeld te geven. Google heeft meer dan 200 aspecten waarop ze jou website indexeren. Zie de video hieronder voor de uitleg die de CEO van Google geeft:

Op de bovenste plekken komen d.m.v. Search Engine Optimization

Je hoort vaak ook zeggen dat het belangrijk is om bovenaan de zoekresultaten te komen. Dit is waar iedereen dan ook op jaagt. Dit komt natuurlijk ook mede doordat bewezen is dat de best scorende websites het best bezocht worden. Hoe lager je komt te staan in de resultaten, hoe slechter je verkeer weet te trekken. Door hoog in de resultaten te komen, maak je het de gebruikers gemakkelijk. Je schotelt het product, de dienst, of de informatie die jij te bieden hebt eigenlijk gewoon direct voor. Dit is waar het om gaat.

Relevantie is de sleutel

Eigenlijk draait SEO dus vooral om het zorgen dat je relevant bent. Al is het Google dat bepaalt of iets relevant is of niet. In dat opzicht is het dus belangrijk om de essentiële kenmerken van wat de zoekmachine als relevant beschouwt te verzorgen. Dat betekent dus bijvoorbeeld dat je zorgt voor unieke content die direct aansluit op de vraag. Ook zorg je voor een optimale en kwalitatieve gebruikservaring. Dit zijn de zaken waar bijvoorbeeld Google naar op zoek is voor zijn gebruikers. Wanneer je dit voor elkaar hebt, dan ben je op de goede weg.

Alle elementen erin meenemen

Het is in het geval van SEO vaak zo dat mensen denken aan het juiste woordgebruik. Dit is inderdaad ook een belangrijke factor in het geheel. Het is echter wel ook goed om te weten dat alle vormen van content tegenwoordig in het algoritme meegenomen worden. Dat betekent dus dat ook afbeeldingen, video’s, links, nieuws en allerlei andere zaken worden bekeken om te bepalen hoe relevant je bent en of jouw website aan de kwaliteit voldoet waarnaar gezocht wordt. Je hebt er dus zelf ook een flinke hand in om dit goed op orde te krijgen met je website.

Het bereiken van jouw doelen

SEO (Search Engine Optimization) pas je toe met een reden. Je hebt een doel voor ogen met jouw website en het is nu zaak om te zorgen dat de website geschikt is om dat te bereiken. Dat kan bijvoorbeeld het vergroten van je naamsbekendheid zijn. Je kunt ook op zoek zijn naar meer leads. En natuurlijk kan het je ook gewoon gaan om het vergroten van het aantal verkopen om zo te zorgen dat je direct meer gaat verdienen. Het is altijd belangrijk om dit doel voor ogen te houden wanneer je de website gaat optimaliseren.

Het meten van je succes

Nu je weet dat SEO in relatie staat tot je doelen, is het ook belangrijk om te bepalen hoe je de mate van succes meet. Dit kan je bijvoorbeeld doen door te bekijken hoe je zichtbaarheid in zoekmachines verbetert. Ook kan je dit bepalen aan de hand van de stijging van het aantal bezoekers op je website via de zoekmachines en hoe dit stijgt. Of het kan je natuurlijk gaan om het aantal conversies en hoe dit verbetert aan de hand van de optimalisatiestappen die je hebt gezet. Daarnaast zijn er nog een aantal andere meer technische zaken die je kan kiezen.

Beginnen met een SEO scan

Wanneer je SEO wilt gaan toepassen om je resultaten te verbeteren, dan is het belangrijk om eerst goed te bepalen wat het startpunt is. Je wilt weten hoe je website er nu voor staat. Dat kan je bijvoorbeeld doen met een SEO scan of SEO onderzoek. Wat je dan doet, is bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Aan de hand daarvan krijg je een eerste indruk. Daarnaast laat je naar de technische aspecten van de website kijken. Denk aan de manier van navigeren en aan de laadtijd. Allemaal zaken die ook in het algoritme zijn opgenomen.

De factoren die de ranking beïnvloeden

Doordat de algoritmes van zoekmachines steeds slimmer en uitgebreider worden, zijn er ook steeds meer factoren die een rol spelen in het bepalen welke plek je in de resultaten krijgt. Dit worden ook wel de rankingfactoren genoemd. Deze factoren zijn eigenlijk onder te verdelen in drie grote categorieën, te weten: techniek, content en autoriteit. Dat betekent dus ook dat je ervoor moet zorgen om met behulp van SEO deze drie zaken zo goed als mogelijk te verzorgen. Het is dan ook goed om op alle drie eens wat dieper in te gaan.

De techniek van de website

De techniek is de basis van het geheel. Er zijn heel veel verschillende zaken waar je dan naar kan kijken. In de basis gaat het echter om twee dingen die goed op orde moeten zijn. In de eerste plaats moet je een optimale gebruikservaring bieden. Zoals eerder gezegd is dit essentieel voor SEO. Vooral waar het de snelheid van de website betreft is dit heel belangrijk. Daarnaast is het belangrijk dat de website goed duidelijk is. De algoritmes worden daarbij steeds menselijker. Als het voor mensen duidelijk is, snapt de zoekmachine het daardoor dus ook.

De content op de website

De factor van SEO die eigenlijk iedereen wel kent is content. Het belang hiervan hoef je eigenlijk niet meer uit te leggen. De zoekmachine koppelt jouw website immers aan een bepaalde zoekterm die door een gebruiker is ingevuld. Dat betekent dus dat jouw content relevant gevonden wordt voor deze term. Ook hier geldt dat de algoritmes steeds slimmer worden en dat ook meervoudsvormen, synoniemen en context steeds belangrijker worden gemaakt. Daardoor kan je op een meer natuurlijke manier aan je content werken. Het hoeft dus niet alleen maar om de zoekterm te draaien tegenwoordig.

Meerwaarde van de content

Bedenk je ook dat SEO ook draait om het bieden van een kwalitatieve ervaring. De tijd dat er lege teksten werden geboden waarin de zoekterm goed vertegenwoordigd was, is wel voorbij. Tegenwoordig is het vooral ook belangrijk om de gebruiker iets te kunnen bieden. Alleen wanneer dit goed op orde is, dan zal dit ook leiden tot betere resultaten. Dat betekent dus dat goede content geschreven moet worden en ook dat voldoende content geschreven moet worden. Zo is te zorgen dat de zoekmachines ook duidelijk kunnen inschatten waar jij voor staat met jouw website.

Gezien worden als autoriteit

De derde factor op het gebied van SEO is autoriteit. Dit is een belangrijke zaak. Ook hier moet je zorgen dat je goede kwaliteit bieden. Wanneer je website goed presteert op technisch vlak en je content is van meerwaarde dan ben je al een heel eind. Dit zijn namelijk redenen voor andere websites om naar jou te linken. Deze links bepalen de mate van autoriteit die je te bieden hebt. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld het delen op sociale media op verschillende manieren zoals dat gaat op deze platforms. De zoekmachines herkennen dit en nemen dit mee in de indexering.

Een goede strategie voor SEO

Nu je weet welke categorieën voor jou relevant zijn, weet je ook waar je aan moet werken. Dit is handig, want dit betekent dus dat je met de specialist een strategie kan maken om de SEO te verzorgen. Zoals gezegd doe je dit aan de hand van een goed onderzoek om te bepalen waar je nu staat. Het is echter natuurlijk wel ook van belang om vervolgstappen te zetten nadat je weet waar je moet beginnen. Om die reden is het ook goed om al deze stappen eens langs te lopen.

Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek

Het begint op het gebied van SEO allemaal met het uitvoeren van een goed zoekwoordenonderzoek. Je moet immers niet gokken op de termen die misschien gebruikt gaan worden om te vinden wat jij te bieden hebt. Het is juist essentieel om precies te weten welke termen de zoekenden gebruiken om jou te vinden. Er zijn goede technieken om te onderzoeken welke woorden precies relevant zijn voor jou en hoe je deze ook kan gebruiken op jouw website. Je kan dit doen aan de hand van een aantal punten die langs te lopen zijn.

De juiste zoektermen achterhalen

Het achterhalen van de juiste zoektermen doe je bijvoorbeeld op basis van het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Andere suggesties met betrekking tot een zoekterm. De populariteit van termen, gemeten over tijd. Concurrentie op bepaalde termen. Aan de hand van deze kennis kan je dan een plan maken met betrekking tot hoe je de zaken wilt aanpakken. Je kunt voor de meest gebruikte zoektermen gaan, maar de kans is ook groot dat daar veel concurrentie op zit. De vraag is dan dus of het niet beter is om dan voor andere relevante termen te gaan, die juist wat meer ruimte bieden.

De rol van concurrentie

Om dit iets nader toe te lichten, is het goed om de rol van concurrentie goed uit te leggen. Er zijn natuurlijk altijd voor jou relevante zoektermen die ook relevant zijn voor al je concurrenten. Als deze concurrentie heel groot is, dan is het flink lastig om daar met jouw website tussen te komen. Het internet en zoekmachines bestaan immers al lang en de websites die goed scoren zijn al volledig geoptimaliseerd op die term. Het kost heel veel tijd en werk aan SEO om die voorbij te steken. Als dit al lukt om voor elkaar te krijgen.

Het verschil tussen short tail en long tail zoekwoorden

Als het gaat om zoekwoorden in SEO, dan worden die vaak onderverdeeld in short tail en long tail. In grote mate kan je aan die woorden zien met welk type zoekende je te maken hebt. Short tail zoektermen zijn termen van één woord die heel algemeen zijn. Denk aan het woord ‘boeken’. Meer gedetailleerd wordt het als wordt gezocht naar ‘boeken met recepten’. Echt long tail wordt het wanneer gezocht wordt naar ‘boeken met recepten uit de Mediterrane keuken’. De long tail woorden kennen minder zoekvolume, maar zijn wel sterk relevant natuurlijk.

Acties op basis van zoekwoordenonderzoek

Nu je de eerste stap in je SEO strategie hebt afgerond, kan je twee dingen doen. Aan de ene kant kan je nu dus de bestaande website en content verder verbeteren om beter aan te sluiten op de bevindingen uit je onderzoek. Aan de andere kant kan je ook nieuwe elementen en content toevoegen om betere aansluiting te verzorgen. Het is afhankelijk van de mate van werk en de mogelijkheden die je kunt benutten welke van de twee opties voor jou het beste is. Houd je daarbij wel altijd aan het zoekwoordenonderzoek.

De website technisch verbeteren

De tweede stap in je SEO strategie is het verbeteren van je website op technisch vlak. Dit was in het verleden minder relevant voor zoekmachine optimalisatie, maar met het groter worden van het internet, zijn technische factoren alleen maar meer en meer van belang geworden. De details kunnen je net een aantal plekken hoger in de resultaten brengen. Presteert jouw website op technisch vlak niet zo goed, dan zet Google je simpelweg lager in de resultaten. Dat is natuurlijk niet wat je wenst. Het is wel belangrijk om te begrijpen dat de technische kant beheersen minder lastig is dan het lijkt.

De structuur van de website

De technische kant met betrekking tot SEO draait vaak om de structuur van de website. Je hebt eerst zoekwoordenonderzoek gedaan om te bepalen welke pagina’s en welke content je nodig hebt. Nu ga je op basis daarvan alles op een logische manier indelen op je website. Je richt je daarbij zowel op de categorieën als op de opbouw van de website. Deze structuur moet je kunnen vergelijken met een kerstboom of een piramide. De belangrijkste informatie bevindt zich in de top en de minder relevante zaken zijn steeds lager te vinden.

Overzicht en duidelijkheid

De reden waarom je het op deze manier aanpakt is simpel. Je gaat ook hierbij uit van de belangrijkste elementen van SEO. Je zorgt dat de gebruikservaring optimaal is, omdat alles snel en logisch te vinden is. Daarnaast maak je het voor de zoekmachines gemakkelijk om alles te indexeren. Alles is namelijk goed bereikbaar op een logische manier. Wat er dus voor zorgt dat het gemakkelijker wordt om je een relevante plek te geven in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google of één van de andere zoekmachines die gebruikt worden.

Alle mogelijkheden optimaal benutten

Wanneer je SEO gaat toepassen, dan is het altijd zaak om alles optimaal te benutten. Dat betekent dus bijvoorbeeld dat je ook oog moet hebben voor de title tags en de meta descriptions. Dit is immers de informatie die een gebruiker als eerste over jou krijgt. Het is dus zaak om die zo nauwkeurig als mogelijk te laten aansluiten op wat er gezocht wordt. Dit is een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat jouw resultaat in de hoogste regionen komt met betrekking tot een bepaalde zoekterm. Ook dit is dus een technische kant die niet onderschat mag worden voor het resultaat.

Hoe ziet een title tag eruit?

De title tag bevat altijd het belangrijkste zoekwoord. Dit is essentieel om ook maar een kans te maken om goed te scoren in een zoekmachine. Dat zoekwoord moet bij voorkeur ook nog eens voorin de title tag staan. Let er daarnaast ook op dat je tag niet langer dan 55 tekens is. Er zijn SEO (search engine optimization) tools te gebruiken om te bepalen of je jouw tag op de juiste manier geformuleerd hebt. Aan de hand daarvan kan je zorgen dat je de juiste woorden op de juiste manier gebruikt. Je kan dan verder met de meta description.

Werken aan de meta description

Ook de meta description is voor SEO van belang. Het is de omschrijving van je website die je in de zoekresultaten net onder de titel ziet verschijnen. Dit is dus een eerste omschrijving van wat er te vinden is op de pagina. Dit is niet omdat het rechtstreeks invloed heeft op je zoekterm, maar wel op de mate waarin gebruikers geneigd zijn om door te klikken. Dit wordt ook wel aangegeven met CTR. Wanneer je een goede omschrijving biedt, is de CTR hoger en trek je dus meer bezoekers naar je website. Dit draagt dan weer bij aan een betere positie.

Hoe ziet een goede description eruit?

Zoals geldt voor de title tag, geldt ook voor de meta description dat deze aan een aantal regels moet voldoen die je met SEO tools kan meten. In de eerste plaats moet deze 320 tekens lang zijn. Zet de belangrijkste informatie wel in de eerste 155 tekens met het oog op verkorting. Laat het zoekwoord er goed in terugkomen voor de gebruiker. Plaats er een call to action in om bezoekers te overtuigen erop te klikken. Dit helpt de CTR verder omhoog op deze wijze.

De koppen van de artikelen

Als het gaat over technische aspecten, dan is ook de manier waarop de content wordt gebracht daar onderdeel van. Het optimaliseren van de koppen is een goed voorbeeld. Deze zijn verdeeld over een aantal formaten. Elke pagina moet minimaal één H1 kop hebben. Dit is de belangrijkste kop en draait dus om het zoekwoord. Dit is niet heel anders dan de title tag. Er zijn ook H2 tot en met H6 koppen. Hoe belangrijker en relevanter de informatie eronder, hoe groter de kop moet zijn. Door je site zo op te bouwen zorg je voor een goede structuur. Lezers en zoekmachines vinden dit prettig.

Slimme technieken toepassen op de website

SEO draait ook om het toepassen van slimme technieken op de website. Dat betekent bijvoorbeeld dat je buttons voorziet van html en css. Zoals je ook relevante tekst op je buttons aanbrengt. Dit zijn allemaal manieren om meer bruikbaarheid en relevantie te verzorgen. Door een meer relevante tekst te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld ‘klik hier’ kan je al snel veel meer uit de mogelijkheden halen. Al dit soort zaken wegen ook meer bij de optimalisatie van de website. Omschrijvingen zijn in alle opzichten dus essentieel te noemen.

Van boven naar beneden

In recente jaren is SEO ook meer gericht op traditionele regels uit bijvoorbeeld de journalistiek. Denk dan aan onder andere de above the fold regel. Dit betekent dat de meest interessante en relevante informatie eerst moet komen en de verdere uitleg die alleen maar voor context zorgt en niet direct relevant is verder naar beneden komt te staan. Zoals dit in kranten boven de vouw, of the fold, en onder de vouw komt te staan. Hoe beter je de relevante zaken zichtbaar maakt, hoe aantrekkelijker dit is voor de gebruikers. Algoritmes herkennen dit tegenwoordig dus ook.

Snelheid en de rol van afbeeldingen

Afbeeldingen plaatsen is belangrijk. Dit is onderdeel van de contentstrategie van SEO. Dat neemt niet weg dat afbeeldingen ook op technisch gebied een grote rol spelen. Hoe groter de afbeeldingen zijn, hoe zwaarder het is om ze te laden. Dit is natuurlijk nadelig voor de snelheid. Terwijl snelheid juist één van de factoren is die van grote waarde zijn voor een goede plek in de zoekresultaten. Dit betekent dus dat het zaak is om de afbeeldingen te comprimeren zodat ze kleiner worden zonder kwaliteitsverlies. Ook hiervoor zijn online voldoende tools te vinden die je kan gebruiken.

Werken met een https structuur

Voorheen waren websites altijd voor een http structuur opgebouwd. Tegenwoordig is echter een groot deel juist in https opgebouwd. De s staat daarbij voor secure. Dit betekent dat je voor een meer veilige structuur hebt gekozen. Het is belangrijk om te zorgen dat je je website in één structuur hebt opgebouwd en in dat geval is het dus eigenlijk altijd aan te raden om dit in https te doen. De crawlers van de zoekmachines zullen dit ook herkennen. Zij waarderen de beveiligde sites ook veel beter dan de sites in de oude structuur.

Voorkom het probleem van cloaking

Als het gaat om de technische kant van SEO, dan moet ook cloaking genoemd worden. Een cloak is een dekmantel. Dat betekent dus dat je eigenlijk aan Google iets anders toont dan aan de bezoeker van je website. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dit zou de suggestie kunnen wekken dat je een geoptimaliseerde pagina aan de crawler toont en een minder geschikte pagina aan de gebruiker. Nog los van het feit dat je de bezoeker hier niet mee bedient, kan het je ook een flinke straf kosten wanneer de zoekmachines dit ontdekken.

Een structuur van hoofddomein en subdomeinen

Vroeger werden subdomeinen bijna als aparte pagina’s beschouwd door zoekmachines. Tegenwoordig is het voor SEO echter belangrijk dat de subdomeinen goed aan het hoofddomein gelinkt worden. Veel apps draaien op subdomeinen. Dit is vooral het geval voor webshops die allerlei elementen moeten toevoegen voor de optimale ervaring. Wanneer je deze gebruikt van andere pagina’s, dan is het belangrijk dat de specialist ervoor zorgt dat ze goed linken met het hoofddomein. Op die manier kan je dan zorgen dat alles ook optimaal met elkaar blijft werken en zo ook gewaardeerd wordt door de zoekmachines.

Houd de benamingen eenvoudig

Ook is het belangrijk voor SEO om alle benamingen van elementen op je website simpel te houden. Het gaat dan bijvoorbeeld om bestandsnamen en submappen. Zorg bijvoorbeeld dat er geen spaties in zitten en gebruik bij voorkeur kleine letters. Dan wordt alles gemakkelijk gelezen door de bots en kan je ervoor zorgen dat de url gewoon intact blijft. Wanneer je bijvoorbeeld een spatie gebruikt, dan wordt dit weergegeven als %20, zoals je misschien weleens gezien hebt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en werkt zelfs ronduit nadelig voor je. Houd je het simpel, dan zit je altijd goed.

Het probleem van duplicate content

Let als laatste ook nog op de content die je maakt. Zorg dat je niet kopieert. Duplicate content, zoals dit genoemd wordt, wordt ook bestraft. Het gaat dan bijvoorbeeld om informatie die je van andere kopieert. Ook kan het gaan om je eigen content. Wanneer je dit doet, dan kan je er zeker van zijn dat je bestraft wordt en dat je dus een flink stuk teruggeworpen wordt in de zoekresultaten. Daar kunnen al je andere maatregelen op het gebied van SEO dan ook niets aan doen. Dit is dus altijd af te raden voor je website.

Aan de slag met SEO content

Nu je de techniek op orde hebt, is het tijd om aan je content te gaan werken. Dit is de kant van SEO die eigenlijk iedereen wel kent. Dit komt natuurlijk ook mede omdat het het meest herkenbaar is. Je snapt natuurlijk dat je goed te koppelen bent aan een zoekterm wanneer jouw content over die zoekterm gaat. Er is echter nog veel meer wat hierin een rol speelt. Daarom is het belangrijk om ook deze derde stap in je strategie uitvoerig te bespreken zodat je alles uit de mogelijkheden kan halen.

Content als kern van de algoritmes

Het is goed om te weten dat de algoritmes van bijvoorbeeld Google sterk draaien om het beoordelen van de content die je biedt. Deze zijn steeds beter in staat om te beoordelen hoe sterk jouw content is. Hoe beter de kwaliteit, hoe hoger je in de resultaten terecht zal komen. Daarbij gaat het niet alleen om de teksten die je schrijft of laat schrijven. Ook afbeeldingen, video’s en al het andere is belangrijk voor SEO. Het is dus ook zaak om al deze punten stuk voor stuk te optimaliseren om er het maximale uit te halen.

Werken met een SEO tekstschrijver

Schrijven volgens de richtlijnen van SEO is een vak op zich. Dit is heel anders dan het schrijven van bijvoorbeeld een journalistiek artikel of een boek. In dat opzicht is het dus ook niet voor iedereen weggelegd om een goed tekst die geoptimaliseerd is voor zoekmachines uit te werken. Het gaat erom dat de content relevant, uniek en overtuigend is. Waarbij dan ook duidelijk gezorgd moet worden dat het om de zoekterm en de context van die term draait. Het rekening houden met al deze factoren vraagt dus om hele specifieke teksten voor websites.

Meer en meer context nodig

Het grootste punt van onderschatting op het gebied van SEO, heeft betrekking op de balans tussen de context en de juiste zoektermen. Veel mensen denken nog altijd dat het gebruik van zoektermen vooropstaat. Wanneer dit voldoende gebeurt, denken zij dat dit genoeg is om hoog in de resultaten te eindigen. Tegenwoordig zijn de zoekmachines echter dermate slim geworden, dat zij dit kunnen herkennen. Een tekst die puur geschreven is voor de zoekmachine, zal ook als zodanig herkend worden. Dit heeft dus juist een averechts effect op wat je probeert te bereiken.

Punten van aandacht bij het schrijven

Schrijven volgens SEO brengt een aantal punten van aandacht met zich mee. In de eerste plaats is het belangrijk om niet de zoekmachine, maar de lezer voorop te stellen. Biedt leesbare content met een grote meerwaarde. Vergeet echter natuurlijk niet de zoekwoorden te gebruiken. Verwerk deze op een natuurlijke manier in de tekst en voorkom keyword stuffing. Dit is een ander woord voor het volproppen van teksten met loze termen vol zoekwoorden. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Plaats dus alleen artikelen die meerwaarde bieden in plaats van meerdere artikelen die niks zeggen. Zorg ook dat de content deelbaar is.

De waarde van content die deelbaar is

Op dat laatste punt is nog even door te gaan. SEO is ook steeds meer in relatie tot hoe mensen online met elkaar omgaan komen te staan. Voorheen ging het er vooral om dat de zoekende zoveel mogelijk in de persoonlijke behoeften werd voorzien. Met de opkomst van bijvoorbeeld sociale media, is het internetgebruik echter veranderd. Zo wordt sterke content veel meer gedeeld. De algoritmes van zoekmachines zijn er dan ook veel meer in getraind om te herkennen wanneer goed deelbare content gewaardeerd wordt en wegen dit mee in de resultaten.

Werken aan een contentstrategie

SEO houdt eigenlijk nooit op. Het is niet zo dat je op enig moment de hoogste plek in de zoekmachine hebt bereikt om dan voor altijd daar te blijven staan. Het is zaak om je voortdurend te blijven ontwikkelen met je website. Al is het alleen al omdat de algoritmes van de zoekmachines ook blijven ontwikkelen. Een factor daarin is de manier waarop je met je content op de lange termijn omgaat. Dat betekent dat het dus zaak is om een goede contentstrategie te ontwikkelen. Hoe dat in elkaar steekt, leer je gemakkelijk op deze plek.

De inhoud als basis

Je contentstrategie draait bij lange na niet alleen maar om de inhoud van je artikelen, maar het vormt wel de basis. Je hebt eerder al gezien waar de teksten aan moeten voldoen met het oog op SEO. Het is echter dan vooral ook belangrijk dat de teksten ook gezien worden. Dat betekent dus dat je ook moet uitzoeken waar je doelgroep naar op zoek is en waar ze dit zoeken. Dit kan bijvoorbeeld jouw eigen blog op je website zijn waar je artikelen op gaat publiceren. Dit geeft je de mogelijkheid om veel relevante content op je website te krijgen.

Andere content goed verzorgen

Naast het schrijven van teksten moet je met het oog op SEO ook andere content op je website goed verzorgen. Denk dan aan leuke of relevante foto’s en video’s die ook makkelijk deelbaar zijn. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het maken van infographics die relevant zijn. Ook dit is content die gemakkelijk aanslaat en die jou een stuk verder kan brengen. Dit zijn allemaal zaken die je op je eigen website kan doen. Daar houdt het produceren van content echter niet op. Er zijn ook nog andere interessante bronnen te benutten.

Content op andere plekken

Je doet er ook goed aan om content op andere plekken aan te brengen. Zo kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen om als gastblogger op relevante plekken op te treden. Wanneer er dan ook nog naar je eigen website gelinkt wordt, wat vaak het geval is, dan draagt dit ook bij aan je autoriteit. Ook kan je de sociale media benutten. Hier maak je vaak net even andere content voor dan voor je website of je blog. Daarnaast zijn er ook nog andere vormen van contentverspreiding. Denk dan aan persberichten en meer van dit soort mogelijkheden die er zijn.

Richten op je doelgroep

Het is belangrijk om de content te richten op je doelgroep. Dat moet je ook op een geografische manier bekijken. Het is dus ook zaak dat je zorgt dat je de SEO lokaal geoptimaliseerd hebt. Dat doe je niet alleen door de locatie in zoektermen te verwerken. Dat doe je ook door de middelen te gebruiken die betrekking hebben op de plek waar je actief bent. Wanneer je al deze zaken optimaal benut, dan kan je hier het maximale uithalen. Het is belangrijk om hier goed het oog in te houden voor meer succes.

Zorgen dat je een autoriteit wordt

De vierde en laatste stap in je SEO strategie heeft betrekking op het zorgen voor autoriteit. Het is belangrijk om gezien te worden als een bron van grote relevantie. Dit is altijd al een essentiële zaak geweest voor zoekmachines. Sterker nog, de mate waarin er naar jou gelinkt werd, was ooit de basis van goede vindbaarheid. Dit had onder andere te maken met de manier waarop de crawlers hun werk deden. Tegenwoordig is die autoriteit nog altijd belangrijk en wordt het de laatste jaren ook weer meer van belang gemaakt door de verschillende zoekmachines.

Het meten van je autoriteit

Het is belangrijk om voortdurend te meten hoe het met je autoriteit gesteld is. Dit kan je tegenwoordig op twee manieren doen. In de eerste plaats is er de autoriteit van je domein als geheel. Daarnaast is er de autoriteit van de afzonderlijke pagina’s. Dit kan je meten met tools die online te vinden zijn. De autoriteit wordt in grote mate gekoppeld aan de zogenaamde backlinks. Hoe meer dit er zijn en hoe groter de kwaliteit ervan, hoe beter dit is voor jou scoren op het gebied van autoriteit. Dit is belangrijk om te weten.

Zorgen voor meer en betere links

Om je autoriteit te verhogen met het oog op SEO, is het zaak om te zorgen om meer en betere links te verkrijgen. Dat kan je op meerdere manieren doen. In de eerste plaats is er linkbuilding. Dit is een beproefde methode die in vrijwel elke SEO (Search Engine Optimization) strategie terugkomt. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden met linkbaiting. Deze tactiek wordt echter vaak als minder doeltreffend gezien. Het is dus ook goed om eens te bekijken wat het in beide gevallen precies inhoudt en hoe je ermee aan de slag kan gaan.

Hoe werkt linkbuilding precies?

Linkbuilding is het samenwerken met beheerders van andere websites om te zorgen dat zij een link naar jouw pagina’s plaatsen. Dit biedt natuurlijk de nodige voordelen. Je weet bijvoorbeeld waar je links te vinden zijn. Ook weet je hoe de link door de betreffende website is verzorgd, bijvoorbeeld met welke ankertekst dit is gedaan. Je hebt inzicht in hoe er naar jou verwezen wordt. Ook ben je zeker van de kwaliteit van de links omdat je zelf de bronnen hebt kunnen kiezen. Het geeft je dus in veel opzichten flink meer controle over de manier waarop je een netwerk aan links kan opbouwen.

De nadelen van deze methode

Natuurlijk is het ook belangrijk om de nadelen van linkbuilding voor SEO te benadrukken. Want ook die zitten eraan. Zo kost het je veel tijd om op een goede manier een netwerk op te bouwen. Je moet de goede sites opzoeken, aanschrijven, afspraken maken met de beheerder, enzovoorts. Het duurt dus enige tijd voor de link er daadwerkelijk staat. Vaak is ook een tegenprestatie nodig. Je kunt niet alleen maar een link bieden en niets teruggeven. Soms is dit linkruil, soms brengt het kosten met zich mee. Tot slot kan het onnatuurlijk ogen, wat de algoritmes dan kunnen herkennen.

Werken met linkbaiting

Een andere methode om je netwerk aan links uit te breiden is door te werken met linkbaiting. Dit is een techniek die veel minder vaak ter sprake wordt gebracht door specialisten. De manier waarop dit werkt is eigenlijk relatief simpel. Het is zaak om content te maken die in grote mate deelbaar is op bijvoorbeeld sociale media. Wanneer je dit goed doet, dan zal dit als een olievlek verspreiden en pak je dus heel gemakkelijk heel snel veel backlinks op. Je kunt dit op verschillende manieren doen als websitebeheerder.

Beproefde methodes van linkbaiting

Er zijn een aantal methodes van linkbaiting voor SEO die je ongetwijfeld kent. Denk aan deel en win actief. Denk ook aan andere soorten wedstrijden. Daarnaast kan je ook denken aan de manier waarop veel websites werken met specifieke infographics en filmpjes die er net zo sterk op gericht zijn om jou te prikkelen om te delen, als ze gericht zijn op het bieden van informatie. Het is belangrijk om een bepaalde emotie te ontlokken met de content die je biedt. Dit is de manier waarop je zorgt dat er meer van gedeeld wordt door gebruikers.

De voordelen voor SEO (Search Engine Optimization)

Er zitten een aantal voordelen aan deze methode die je kunt benutten. In de eerste plaats is het minder tijdrovend. Je hebt even wat tijd nodig om perfect deelbare content te maken, maar daarna gaat alles als het goed is vanzelf. Het vergt ook minder van je zelfvertrouwen. Je hoeft niet voortdurend in gesprek om websitebeheerders te overtuigen jouw link te plaatsen. De verdeling van de links gaat op een meer natuurlijke wijze. Het is namelijk zo dat dit ook daadwerkelijk organisch gebeurt door het delen. Dit zal dan ook direct door de zoekmachines op die manier worden opgepikt.

De nadelen van linkbaiting

Er zitten ook nadelen voor SEO aan deze methode. Het belangrijkste nadeel is natuurlijk dat je in grote mate de controle uit handen geeft. Je bent afhankelijk van anderen of dit wel voldoende opgepikt wordt. Je kunt niet in de hand houden welke ankerteksten gebruikt worden, dit kan dus afdrijven van het zoekwoord. Het kan zijn dat er geen verdere actie voortkomt uit het delen van de content, waardoor je dus niet dichterbij je doelen komt, zoals die in het begin werden besproken. Er zit tot slot altijd een mate van onzekerheid in deze methode.

Alles nog eens nalopen

Het is goed om aan het eind van de vier stappen alles nog eens goed na te lopen. Heb je een goede title tag en meta description? Is je H1 op orde? Zijn de zoekwoorden juist gebruikt? Heb je alle buttons en afbeeldingen goed aangepakt? Heb je de tekst in volgorde van belangrijkheid geschreven in je content met de above the fold regel? Heb je gezorgd voor voldoende kwalitatieve content in alle vormen? Heb je gezorgd voor voldoende links via één van de beproefde methodes? Dan ben je er klaar voor om je positie te verbeteren.

Richt je op de gebruiker

Er is een gemakkelijke manier waarop je kunt bepalen of je al deze punten met betrekking tot SEO op een positieve manier kan beantwoorden. Het is namelijk eigenlijk vooral belangrijk om slechts één ding in het oog te houden. Heb je al deze punten in relatie tot de gebruiker gezet en niet in relatie tot de zoekmachine? Dan kan je er zeker van zijn dat het je uiteindelijk ook de gewenste resultaten zal opleveren en dat je dichter bij de doelen komt die je voor jezelf hebt gesteld toen je begon aan het optimaliseren van je website.

Het gebruiken van SEO tools

Natuurlijk hoef je alles met betrekking tot SEO ook niet op de gok te doen. Je kunt online talloze tools vinden die jou kunnen helpen. Zo weet je altijd of je in ieder geval in bepaalde mate op de goede weg bent. In de eerste plaats gebruik je daar natuurlijk de tools van de zoekmachine zelf voor. Google biedt Analytics. Dit zijn allemaal middelen waarmee je kunt zien hoe je scoort. Je kunt je verkeer meten, maar bijvoorbeeld ook je conversies. Dit geeft je alvast veel inzicht in je website als beheerder.

SEO tools van andere aanbieders

Er zijn ook allerlei andere aanbieders die tools en meetinstrumenten voor SEO bieden. Zo kan je allerlei dingen gebruiken om technisch onderzoek te doen. Je kunt bijvoorbeeld heel gemakkelijk de snelheid van je website meten. Dit geeft je dan direct inzicht in wat je kunt doen om deze te verbeteren. Dit komt bijvoorbeeld neer op het comprimeren van je afbeeldingen, zoals eerder al werd besproken. Ook zijn er talloze tools om je keyword gebruik te meten. Zoals er ook apps zijn om je title en description goed te kunnen formuleren. Dit werkt allemaal mee.

Zien waar je staat

Ook zijn er tools voor SEO die je vertellen wat het eindresultaat van al je inspanningen is. Zo kan je met deze middelen gemakkelijk zien waar je nu eigenlijk precies staat. Anders gezegd kan je oog houden in je ranking. Als het goed is en je hebt de juiste dingen gedaan, dan zal je zien dat je steeds verder begint op te klimmen in de resultaten op de door jou gewenste zoektermen. Er zijn ook gereedschappen die je deze ontwikkeling ook laten zien in relatie tot die van de concurrenten op dezelfde zoekterm. Dit geeft je dus een goed beeld.

Meegaan met de ontwikkelingen

SEO staat nooit stil, zoals je eerder al kon lezen. Dit heeft onder andere te maken met de voortdurende ontwikkeling van de algoritmes van de zoekmachines. Dit doen ze niet om de websites dwars te zitten. Dit heeft vooral te maken met de ontwikkelingen in het zoekgedrag van de gebruikers van de zoekmachines. Daar gaan de zoekmachines ook in mee. Wat dus ook betekent dat je ook moet zorgen dat jouw website hierin meegaat. Updates in het algoritme kunnen jou plekken kosten in de zoekresultaten wanneer jouw website niet past bij de dan geldende eisen.

Ontwikkelingen op het gebied van mobiel

Een voorbeeld van de veranderingen in de algoritmes is de manier waarop naar mobiele apparaten wordt gekeken. Doordat we meer en meer op smartphones en tablets zoeken, is het ook zo dat er meer en meer een mobile first aanpak wordt gekozen door de zoekmachines. Mobiele laadtijd, mobiele navigatie en mobiele leesbaarheid zijn allemaal anders dan op een gewone website. Dat betekent dus ook dat je meer en meer met dit soort zaken rekening moet houden als je je website gaat ontwikkelen. Dit is slechts één voorbeeld van dergelijke ontwikkelingen die momenteel gaande zijn.

Meer en meer gericht op de klant

De gebruikers van zoekmachines kan je eigenlijk als klanten van die zoekmachines zien. Zo wordt dus ook aan de werking ervan gewerkt. Jij bent daardoor eigenlijk het product dat in de schappen van de zoekmachine ligt. Het is dus zaak om altijd te zorgen dat je op ooghoogte ligt zodat de klant jou goed kan vinden. Dat doe je door iets te bieden dat precies past. De content moet begrijpelijk zijn voor de zoekmachine en voor de zoekende. Waarbij context en relevantie meer en meer de boventoon zijn gaan voeren de laatste jaren.

Werken met echte specialisten

Om er echt zeker van te zijn dat je alles goed aanpakt op het gebied van SEO, is het eigenlijk vooral aan te raden om met echte specialisten te werken. Doordat er zoveel factoren en details zijn die een verschil van tientallen plekken in de resultaten kunnen maken, is het veel slimmer om dit dus niet zelf te willen doen. Door de kennis van de specialist te gebruiken, kan je veel meer zekerheid hebben over een goed eindresultaat. Dit zijn dan ook allemaal redenen om hiervoor te kiezen. Dit brengt jouw doelen een stuk dichterbij.

Houd er vooral plezier in

Na al deze informatie kan je misschien even overweldigd zijn door de rol van SEO (search engine optimization). Dit is echter nergens voor nodig. Het is namelijk vooral ook leuk. Het is bijvoorbeeld een hele fijne en ontspannen bezigheid om te werken aan content die betrekking heeft op je expertise. Het is leuk om blogartikelen voor je eigen blog of voor gastblogs te schrijven. Zoals het ook leuk is om filmpjes en infographics te maken. Zo heb je er plezier in en kan je ook nog eens je zakelijke doelen een flink stuk dichterbij brengen door eraan te werken.

Start WhatsApp chat
Ik help je graag persoonlijk verder!